مطالعات معماری طراحی باغ کتاب

بخشی از مطالب و پروپوزال رساله باغ کتاب

چکیده
در راستای بسط و اشاعه ی فرهنگ کتابخوانی و ترویج و گسترش هرچه بیشتر فضاهای کتابخانه ای شهری، طراحی و اجرای محیط هایی بعنوان باغ کتاب جهت فراهم آوردن بستر مناسب، برای آموزش، ترویج و ایجاد فرهنگ کتابخوانی بعنوان راهکاری مناسب در این زمینه ضروری به نظر می رسد. در همین راستا، اینجانب به فکر طراحی و ایجاد باغ کتاب در شهرستان بوکان و در موقعیت شهری و آب و هوایی بسیار مناسب بوده ام، که این موضوع طراحی در سایتی به مساحت ۵۴۰۰۰ متر مربع که در امتداد پارک ساحلی شهرستان و رودخانه سیمینه رود و در همجواری هتل چهار ستاره و روبروی فرهنگسرای سیمرغ قرار دارد. این باغ کتاب شامل فضاهای فرهنگی۱۰۰۰ متر مربع، اداری۷۰۰ متر مربع، آموزشی۵۰۰ متر مربع، خدماتی و پارکینگ۳۰۰۰ متر مربع، آمفی تئاتر، سالن های نمایش، همایش و اجتماعات۱۵۰۰ متر مربع، کتابخانه ای۸۰۰ متر مربع، نمایشگاهی۱۴۰۰ متر مربع، رستوران۵۰۰ متر مربع، که هر یک با توجه به نیاز شهرستان بوکان و حومه طراحی شده است.

 

 

 

مقدمه
طرح باغ کتاب از جمله طرح های است که اخیرا در راستای توسعه فرهنگی در کشورهای گوناگون جهان در مجموعه های فرهنگی ، متداول شده و مورد توجه قرار گرفته است . این نوع مراکز بیشتر جنبه آموزش کتاب خوانی دارند و مخاطبین اصلی آنها جوانان هستند، هر چند که برای کودکان نیز بخش های موجود است .
عملکرد این مراکز با کتابخانه های معمولی متفاوت است ، این نوع کتابخانه ها را (POP LIBRARY) می نامند . فضاهای این مجموعه گشوده و پر شور و زندگی در آن با دید فضای سبز محوطه و حتی ورود فضای سبز به درون ساختمان متنوع و آرام بخش و با نوای موسیقی مفرح است.

جهت بررسی کامل فایل و دریافت روی همین لیک کلیک کنین