رساله کارشناسی ارشد معماری با موضوع دهکده فرهنگی تفریحی

مطالعات معماری طراحی دهکده فرهنگی  تفریحی شهر بم با رویکرد حفاظت از منظرتاریخی – فرهنگی ۱۴۵ صفحه

بخشی از مطالب و پروپوزال رساله دهکده فرهنگی تفریحی

چکیده
مفهوم امروزی منظر فرهنگی نتیجه روند توسعۀ جامعۀ معاصر و ارزش های حاکم بر آن است. پس از جنگ جهانی و ویرانی های حاصل از آن و توسعۀ عظیم صنعتی، از دهۀ ۱۹۵۰ مردم دریافتند که زندگیشان ارتباط نزدیکی با محیطی دارد که در آن زندگی و کار می کنند و این امر، تشخیص هویت فرهنگی و مرجعی روحی و روانی برای روشی متعادل در زندگی شد چرا که زندگی مردمان هر جا با فرهنگشان پیوندی ناگسستنی دارد و در بستر آن معنا پیدا می کند، لذا برای ترقّی و تعالی فرهنگ، پرداختن به زیر ساخت های فرهنگی امری ضروری است. مراکز فرهنگی در هر جامعه از عوامل مهم اشاعه فرهنگ آن جامعه به شمار می آیند و از طرفی هم یکی از عرصه های مهمی که در مطالعات اجتماعی و پژوهش های فرهنگی برای شناخت تحولات ارزشی و نگرشی و سبک های جدید زندگی مورد توجه قرار می گیرد عرصه فراغت و تفریح است، زیرا به سبب در برداشتن الزامات کمتر و آزادی عمل بیشتر می تواند ارزش ها و نگرش ها و ذایقه های فرهنگی را بازنمایی کند. و البته مسئله فراغت و پر شدن اوقات فراغت با برنامه های ویژه فرهنگی و هنری مورد علاقه جوانان و مردم, یکی از علل به وجود آمدن مراکز فرهنگی و تفریحی در دوره معاصر بوده است. بنابراین نگاهی به آمار جمعیتی ایران گویای این است که بخش عمده جمعیت ایران را جوانان زیر۲۵سال تشکیل می دهند و این به تنهایی اهمیت برنامه ریزی برای جوانان و از آن رهگذر, اهمیت گسترش فضاهای فرهنگی برای گذراندن سالم و بارآور اوقات فراغت آنان را نشان می دهد. بنابراین با توجه به اهمیت میراث فرهنگی منطقه بم برای جامعه محلی، ملت ایران و جهانیان و همچنین دولت جمهوری اسلامی از یونسکو درخواست کرد تا رهبری تلاش های جهانی را در زمینه های فرهنگی و آموزشی برای این منطقه بر عهده گیرد تا بتوان با بازآفرینی مناظر فرهنگی ، تأثیر قابل توجه ای بر مطلـوبیت مـؤلفه های کیفیت، در محیط زندگی شهروندی گذاشت.
کلید واژه ها: مجتمع فرهنگی تفریحی، منظر فرهنگی، منظر تاریخی، ارگ بم، شهر بم.

 

 

 

رساله معماری دهکده فرهنگی - تفریحی شهر بم با رویکرد حفاظت از منظرتاریخی – فرهنگی,پایان نامه معماری دهکده فرهنگی - تفریحی شهر بم با رویکرد حفاظت از منظرتاریخی – فرهنگی,برنامه فیزیکی دهکده فرهنگی تفریحی,پروپوزال معماری دهکده فرهنگی تفریحی,نمونه موردی داخلی و خارجی دهکده فرهنگی تفریحی,ریزفضاهای طراحی دهکده فرهنگی تفریحی,ظوابط واستانداردهای طراحی دهکده فرهنگی تفریحی,طراحی دهکده فرهنگی تفریحی,رساله دهکده فرهنگی تفریحی,رساله معماری دهکده فرهنگی تفریحی,مطالعات طراحی دهکده فرهنگی تفریحی,دانلود پایان نامه معماری دهکده فرهنگی تفریحی

جنبه های نوآوری پروژه:
با توجّه به اینکه پروژه یک مجموعه فرهنگی- تفریحی با رویکرد حفاظت از منظر تاریخی– فرهنگی است بنابراین بطور مستقیم با امور فرهنگی و اجتماعی سرو کار دارد و از آنجاییکه بم خود یکی از قطب های فرهنگی کشور است، محوطه میراث جهانی آن و منظر فرهنگی اش یک نقطه کانونی است، واقع در منظر فرهنگی گسترده تر و عظیم تری که هنوز به حد کافی شناسایی نشده است از این رو در این پایان نامه سعی شده که بم و فرهنگ حاکم بر آن و نیز مسائلی از این دست مورد توجّه قرار گیرد و به معرفی فرهنگ که در ارتباط مستقیمی با پروژه قرار دارد و خود مقوله ای گسترده را دربر می گیرد که دارای مولّفه ها و زیر مجموعه های بسیاری است ، پرداخته شود. امّا پیش از آنکه بتوانیم طراحی کنیم و طرح مقبول و مناسبی را ارائه دهیم باید اطلاعات کافی و علمی مناسب در ارتباط با موضوعات و عملکردهای گوناگون پروژه داشته باشیم. بنابراین به برخی از قوانین و استانداردهای مورد نیاز برای طراحی فضاهای گوناگون اشاره شده است. در بخش آخراین پایان نامه نیز به پروژه مورد نظر پرداخته شده و در قسمت آنالیز سایت، علت انتخاب سایت، ویژگی ها و پتانسیل های موجود در سایت و جمعّیت افرادی که با این پروژه سروکار خواهند داشت و نیز ساختارهای موجود در اطراف سایت مطرح شده و در قسمت توضیح طرح نیز نحوه سازماندهی فضاهای پروژه و ترکیب و کانسپت کلی حاکم بر پروژه و همچنین برنامه ریزی فضایی و عملکردی و مساحت ها و زیربناهای فضاهای مختلف آمده که در مورد معماری و علل قرارگیری فضاهای گوناگون توضیح داده شده است.

جهت بررسی کامل فایل و دریافت روی همین لیک کلیک کنین