loading...
رساله و مطالعات معماری
مبانی نظری بازدید : 195 جمعه 23 اسفند 1398 نظرات (2)

رساله معماری خانه خط و خوشنویسی - مطالعات معماری خانه خط و خوشنویسی ۱۴۰ صفحه

مقدمه و بخشی از پروپوزال
بدیهی است که در هر موضوع و طراحی اولین قدمی که باید برداشته شود، معرفی موضوع و دلایل انتخاب آن می باشد و همچنین ارزش یابی موضوع طراحی، علاوه بر این در ابتدای هر موضوع طراحی باید خواستعه‌های طراحی و موارد خواسته شده در طرح مدنظر قرار گیرد. همچنین روش های طراحی و چهار چوب پژوهش نیز در ابتدای هر طراحی مطرح می گردد. در این فصل ابتدا ما به دلایل انتخاب و تعریف موضوع می پردازیم سپس به پرسش های کلیدی که در طراحی با آن مواجه هستیم پرداخته می شود و در پایان به اهداف اساسی طرح و چهار چوب پژوهش پرداخته می‌شود.


۱-۱ دلایل انتخاب موضوع
اختراع خط یکی از دستاوردهای مهم تاریخ بشر است که همواره دستخوش تغییرات فراوانی در طول حیات خود بوده است تا به شکل امروزی در آمده است. هنر خوشنویسی در سرتاسر دتیا مورد توجه قرار گرفت وبا توجه به زبان ومکانهای گوناکون شکلهای مختلفی به خود گرفت مانند چینی, عربی, روسی, انگلیسی و….
در ایران نیز این هنر روز به روز مورد توجه بیشتری قرار گرفت وشاخه‌های گوناگونی مانند کوفی, ثلث, نسخ, تعلیق, نستعلیق و….از آن جداشده است. اما این هنر ارزشمند در گذشته بیشتر از زمان حال مورد توجه قرار داشت زیرا در گذشته تمامی مطالب با دست نوشته می‌شد اما امروزه تمامی این کارها بوسیله کامپیوتر صورت می‌گیرد. پس در اینجا این سوال مطرح می‌شود که برای حل این مشکل چه باید کرد؟

 

جهت بررسی کامل فایل و دریافت روی همین لیک کلیک کنین

مبانی نظری بازدید : 148 جمعه 23 اسفند 1398 نظرات (0)

 رساله معماری طراحی بیمارستان روانپزشکی ( تیمارستان ) - مطالعات طراحی بیمارستان روانپزشکی ( تیمارستان ) ۱۵۰ صفحه – رساله مجتمع بیماران روانی – تیمارستان

مقدمه ( بخشی از پروپزال )
۱-۱٫ اهداف و روش تحقیق
جهت تهیه مبانی نظری طراحی مجتمع بیماران روانی و برای شناخت کلی مسئله به دلیل خاص و چند جنبه ایی بودن موضوع ابتدا به شناخت بیماران روانی و موشکافی در فضای زندگی آنها و سپس به شناخت اختلالات رفتاری و فضای مناسب برای تجمع و زندگی بیماران و چگونگی رفتار با بیماران روانی در آخر به ترکیب این دو بخش فضاهای مناسب برای بیماران روانی را استخراج و مشخص می نماییم .
سپس به شناسایی فضاهای موجود که در این بخش فعالند می پردازیم (نمونه های موردی) و به نوعی کمبودها نقاط ضعف و قوت این فضاها را مورد بررسی قرار خواهیم داد .
در آخر به نتیجه گیری و طراحی فضا خواهیم رسید.


۱-۲٫ شناخت موضوع طراحی
عبارت است از قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی، عادلانه و مناسب. نتیجه آنکه مفهوم بهداشت روانی عبارت خواهد بود از: تأمین رشد و سلامت روانی فردی و اجتماعی، پیشگیری از ابتلاء به اختلال روانی، درمان مناسب و بازتوانی آن.
سلامت روانی به نحوه تفکر، احساس و عمل اشخاص بستگی دارد. به طور کلی افرادی که از سلامت روانی برخوردار هستند، نسبت به زندگی نگرش مثبت دارند. آماده برخورد با مشکلات زندگی هستند. در مورد خود و دیگران احساس خوبی دارند. در محیط کار و روابطشان مسئولیت پذیر می باشند. زیرا وقتی از سلامت روانی برخوردار باشیم انتظار بهترین چیزها را در زندگی داریم و آماده برخورد با هر حادثه ای هستیم.

 

جهت بررسی کامل فایل و دریافت روی همین لیک کلیک کنین

مبانی نظری بازدید : 82 جمعه 23 اسفند 1398 نظرات (0)

رساله طراحی استخر مجموعه ورزش های آبی - مطالعات طراحی استخر مجموعه ورزش های آبی ۱۱۵ صفحه

 

فصل اول:مطالعات پایه
(۱-۱)ورزش و سلامت:
ورزش و فعالیت‎های جسمانی برای بهبود سلامت و رفاه که از اهداف بنیادین اهداف توسعه هزاره هستند ضروری هستند. شکل‎های مناسب ورزش و فعالیت‎های جسمانی می‎توانند برای جلوگیری و همچنین کمک به درمان بسیاری از امراض غیرمسری مهم در جهان نقش چشمگیری داشته باشند. شواهد نشان می‎دهند که مشارکت منظم در برنامه‎های فعالیت‎های جسمانی طیف گسترده‎ای از منافع جسمی، اجتماعی و سلامت روانی دراختیار مردم قرار می‎دهد. این نوع مشارکت فعال همچنین مکمل استراتژی‎های بهبود رژیم غذائی، ممانعت مصرف دخانیات، الکل و مواد مخدر و ارتقاء ظرفیت عملکردی است. در نتیجه، فعالیت‎های جسمانی روشی مؤثر برای جلوگیری از امراض برای یک فرد و ملت‎ها است و راهی مقرون به صرفه برای بهبود سلامت عمومی است.

 

 

 

 

(۱-۲)کاهش جهانی امراض غیرمسری:
بار سلامتی امراض غیرمسری که قابل پیشگیری هستند مانند امراض قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و بیماریهای مزمن تنفسی به طور قابل ملاحظه در جهان در حال افزایش است. سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده است که مرگ و میر، بیماری‎زائی و معلولیت‎های ناشی از این امراض مهم در حال حاضر حدود ۶۰ درصد کل مرگ‎ها و ۴۳ درصد حجم امراض‎ جهانی را تشکیل می‎دهند . انتظار می‎رود این نرخ‎ها به ترتیب تا سال ۲۰۲۰ تا ۷۳ درصد و ۶۰ درصد افزایش یابند .

جهت بررسی کامل فایل و دریافت روی همین لیک کلیک کنین

مبانی نظری بازدید : 78 جمعه 23 اسفند 1398 نظرات (0)

رساله معماری مرکز خدمات شهری ۱۱۵ صفحه – مطالعات معماری مرکز خدمات شهری ۱۱۵ صفحه

بخشی از پروپزال:

-۱مقدمه :
از آن جا که در حال حاضر در اغلب شهرهای بزرگ ایران، بخش‌های بزرگی به صورت خودرو، بی‌برنامه و بربستری کنترل نشده توسعه پیدا کرده‌اند، حواشی خیابان‌های اصلی توسط کاربری‌های خدماتی منطقه‌ای، ناحیه‌ای و محله‌ای اشغال گردیده است. استقرار و توزیع این کاربری‌ها اغلب نه به دلیل نیاز، بلکه به دلایل مختلفی از قبیل بی‌برنامه بودن، ، سوداگری زمین داران و زمین بازان و فساد اجتماعی و اداری صورت پذیرفته است. به همین دلیل مراکز برنامه ریزی شده و مناسبی برای فعالیت‌های شهری در نظر گرفته نشده و توسعه این خدمات نیز همانند و مشابه با توسعه مناطق مسکونی، خودرو بوده است.(محنایی،۱۳۸۵: ۸۰-۸۱)
به این ترتیب نه تنها سیمای شهری بخش‌های اعظمی از مناطق شهر از هویت و چهره مناسب محیط انسانی بی‌بهره هستند، بلکه معابر نیز از نظر شکل، موقعیت و همچنین ابعاد و فرم نمی‌توانند جوابگوی حجم و نوع فعالیت‌های مستقر در خود باشند. تداخل نا متناسب فعالیت‌های خصوصی با کاربری‌های عمومی در این معابر به چشم می‌خورد. هر یک از این فعالیت‌ها برای دیگری ایجاد مزاحمت نموده و هیچیک، به شایستگی مورد توجه قرار نگرفته‌اند.


در وضع موجود، ضمن وجود بعضی قطعات بزرگ که عموماً به کاربری‌هایی مانند کارگاه‌ها، مراکز انتظامی، مراکز درمانی و مدارس تعلق دارند، اکثر قطعات کوچک بوده و مربوط به واحدهای تجاری و مسکونی می‌باشند قطعات تجاری نه به صورت مجموعه‌هایی کارا، بلکه به صورت تک واحدهای کوچک غیرکارا به وجود آمده‌اند که با نوع فعالیت خود سازگاری نداشته و در مقیاس کلان، از بهره‌وری اقتصادی ناچیزی برخوردار هستند.(گلستان،۱۳۸۵ : ۴۰-۴۸)
به این ترتیب بافت شهری، برنامه‌ریزی نشده خودرو، نامتناسب، فقیر از نظر خدمات شهری و فضاهای عمومی، نامطبوع از نظر سیمای شهری، مشوق انزوا و بیگانه از عملکرد‌های روز و پیشرفت‌های زمان و اغلب به شدت ناسالم هست.
قطعا یافتن پاسخ سولاتی نظیر چگونگی برون رفت از وضعیت موجود و راه حل های تامین سطوح خدماتی و طرح های موضعی و موضوعی پاسخگو و همه جانبه نگر در جهت ارتقاء کیفیت زندگی شهری می تواند راهگشا مدیران شهری باشد.

 

 

جهت بررسی کامل فایل و دریافت روی همین لیک کلیک کنین

مبانی نظری بازدید : 177 جمعه 23 اسفند 1398 نظرات (0)

رساله معماری مرکز درمان کودکان سرطانی ایران ۲۳۷ صفحه

طرح مساله و اهمیت موضوع:

پیشگفتار

موضوع: ( توضیح طرح )
مجتمع درمانی فوق تخصصی بیماران سرطانی
این مجموعه شامل بخش هایی از قبیل فضاهای مشاوره و روان درمانی ، گردهمایی و کنفرانس، آموزشی و پژوهشی ، بستری موقت، فضای استراحت پزشکان ، فضاهای نقاشی بیماران سرطانی ، فضای سرگرمی بیماران سرطانی ، فضای مطالعه بیماران سرطانی ، سمعی و بصری، کافی شاپ ، رستوران ، فضاهای مشاوران ،مددکاران و پرستاران ، فضاهای اداری و مدیریت وسالن خیریه می باشد.

 

 

 

شناخت موضوع و مراحل و روش تحقیق :
جهت تهیه مبانی نظری طراحی مجتمع درمانی بیماران سرطانی و برای شناخت کلی مسئله به دلیل خاص و چند جنبه ایی بودن موضوع
ابتدا به شناخت بیماران سرطانی و موشکافی در فضای زندگی آنها و سپس به شناخت سرطان و فضای مناسب برای تجمع و زندگی بیماران سرطانی و چگونگی رفتار با بیماران سرطانی در آخر به ترکیب این دو بخش فضاهای مناسب برای بیماران سرطانی را مشخص می نماییم .
سپس به شناسایی فضاهای موجود که در این بخش فعالند می پردازیم (نمونه های موردی) و به نوعی کمبودها نقاط ضعف و قوت این فضاها را مورد بررسی قرار خواهیم داد .
در آخر به نتیجه گیری و طراحی فضا خواهیم رسید

 

مقدمه
بیماران سرطانی جزیی از جامعه انسانی به شمار می آیند، بنابراین به عنوان عضوی از جوامع شهری، باید از حقوق شهروندی به نحوه مطلوبی برخوردار باشند، و این در حالی است که با نیم نگاهی به فضاهای عمومی موجود می توان دریافت؛ بیماران سرطانی و فضاهای مرتبط، به عنوان عناصر فراموش شده اماکن عمومی و اجتماعی لحاظ می شوند. به عبارت دیگر مکان های کار تفریح در پارک ها و فضاهای عمومی ، فضاهای جمعی بیماران سرطانی را تشکیل می دهند که بی تردید در بسیاری موارد فاقد ضوابط و استاندارد محیطی – فضایی بوده؛ و فاقد مکانی ایده آل با چیدمان فضایی مطلوب هستند. از سوی دیگر رشد و شکوفایی هر جامعه ای در گرو بهره گیری از استعدادها و توانایی های موجود در آن جامعه است، لذا یکی از راه های مطمئن در تحقق این آرمان، فرآهم آوردن بستری مناسب جهت آماده سازی فعالیت های جمعی، فراروی همه استعدادهاست.
: اگر چه سرطان ها در دوران کودکی ناشایع هستند ولی دومین علت مرگ و میر در کودکان زیر ۱۴ ساله را تشکیل می دهند. به طور کلی بدخیمی های لنفوهماتوپوئتیک مانند لنفوم ها، لوسمی لنفوبلاستیک حدود ۴۰%، تومورهای دستگاه عصبی مرکزی حدود ۳۰% و بدخیمی های امبریونی و سارکوم ها حدود ۱۰% سرطان های کودکان را تشکیل می دهند. سرطان های کودکان به طور بارز با بدخیمی های بزرگسالان از نظر نوع سرطان، توزیع و پیش آگهی متفاوتند.
هدف: بررسی اپیدمیولوژی سرطان های کودکان مراجعه کننده به بیمارستان ۱۷ شهریور بین سال های ۱۳۸۶-۱۳۸۰٫
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مشاهده ای – توصیفی بود و به روش مقطعی انجام شده است. در این مطالعه اپیدمیولوژی انواع سرطان های کودکان که در بخش انکولوژی بیمارستان ۱۷ شهریور رشت در استان گیلان بین سال های ۱۳۸۶-۱۳۸۰ مراجعه کرده و درمان شده بودند بررسی شده است. اطلاعات مربوط به سن، جنس، نوع بدخیمی و محل زندگی هنگام تشخیص از پرونده بیماران استخراج و در پرسشنامه وارد شد. ۱۵۲ پرسشنامه تکمیل شد، سپس، اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
نتایج: بررسی نتایج این مطالعه نشانگر آن است که توزیع فراوانی سرطان های کودکان زیر ۱۵ سال در جنس مذکر (۵۸٫۶%) و در جنس مونث (۴۱٫۴%) است. نسبت جنسی مذکر به مونث در لوسمی حاد لنفوبلاستیک ۱٫۳۶، لوسمی حاد میلوئیدی ۰٫۷۱، لنفوم غیر هوچکین ۴، سارکوم یوئینگ ۰٫۳۳، تومور ویلمز ۱٫۶، هوچکین ۲، نوروبلاستوم ۵، سارکوم بافت نرم ۰٫۲۵ و در مدلوبلاستوم ۰٫۵ بود. بیشترین فراوانی سرطان در سن ۴-۳ سالگی (۱۱٫۲%) و کمترین آن در ۱۵-۱۴ سالگی (۰٫۷%) بود.

جهت بررسی کامل فایل و دریافت روی همین لیک کلیک کنین

مبانی نظری بازدید : 129 جمعه 23 اسفند 1398 نظرات (0)

رساله ساختمان نظام مهندسی ۲۲۱ صفحه – مطالعات ساختمان نظام مهندسی ۲۲۱ صفحه

مقدمه
فضاهای اداری نشانه های بزرگ قرن بیستم هستند برج های اداری شاخصه های خط آسمان در شهرهای مهمند آنها سمبل آنچه که در این قرن رخ می دهد هستند (فرانسیس رافی “نویسنده و طراح”)
در حال حاضر در بسیاری از کشورها مانند ژاپن ۵۰% از جمعیت در ادارات مشغول به کار هستند در حالی که در شروع قرن بیستم این رقم ۵% بوده است و این نشان دهنده رشد نیاز به فضاهای اداری می باشد.
جالب توجه است که از هزینه های سالانه خدمات یک شرکت، ۳ تا ۵ درصد برای تامین تجهیزات ۴% جهت نگهداری، ۱% جهت مبلمان و ۹۰ تا ۹۱ درصد مربوط به حقوق کارمندان می باشد. بنابراین اگر ساختار اداری ۳ تا ۴% هزینه به توسعه تجهیزات و امکانات جهت بالابردن بهره وری نیروی کار اختصاص دهد تأثیر به سزایی بر روی بازده نیروی کار که ۹۰ ۹۱% هزینه ها را ایجاد می کنند خواهد داشت.


برای دست یابی به این موضوع، طراحی ساختمان های اداری بایستی موضوعاتی مختلف را درنظر گرفته و اصول خاصی را دنبال نماید با بهره گیری از این گونه طراحی، نسل جدیدی از ساختمان اداری با کارایی بالا در حال ظهور است که برای مالکین و کارکنان رضایتمندی، بهره وری ،سلامت و انعطاف پذیری بیشتر فضا را به ارمغان آورده و همچنین بهره وری از انرژی را بالا برده و رفتار محیطی مناسب تری ایجاد می کنند.
ساختمان های اداری ساختمان هایی هستند که از کنار هم قرارگیری چند واحد اداری به وجود می آیند و اصلی ترین کاربری ساختمان را تشکیل می دهند.
یک ساختمان اداری باید دارای محیط کاری با تکنولوژی پیشرفته و منعطف داشته باشد که شرایط کاری امن، سلامت، راحت، و با دوام، خوشایند و با دسترسی راحت داشته باشد. فضاهای اداری باید فضاهای کافی برای پذیرش لوازم مورد نیاز استفاده کنندگان را داشته باشند، همچنین باید توجه خاصی به جزئیات داخلی، دکوراسیون، فضاهای ورودی، اتاق های کنفرانس و فضاهای عمومی دیگر داده شود.

جهت بررسی کامل فایل و دریافت روی همین لیک کلیک کنین

مبانی نظری بازدید : 76 جمعه 23 اسفند 1398 نظرات (0)

رساله معماری طراحی مرکز آموزش و توانبخشی نابینایان و کم بینایان ۴۲۰ صفحه

مقدمه:
این پروژه با عنوان مرکز آموزشی مختص نابینایان گردآوری شده است که دارای دو بخش ونه فصل می باشد وهدف کلی و نهایی آن تعامل اجتماعی و توجه به قشر نابینایان در جامعه درغالب طراحی مجموعه ای اختصاص یافته به آنها می باشد که در وحله ی اول عنصر دیدن به عنوان اصلی ترین عنصردر ذهن انسان ایفای نقش می کندولی بعدازمطالعه ی این پروژه متوجه خواهیم شد که برای درک کردن و بهره بردن از فضاهای درون مجموعه می توان با تکیه بر عناصرغیر بصری یا همان حس های ویایی،چشایی،لامسه،شنوایی ،شرایط وضع موجود را به نحومطلوبی حس کرد.
همچنین با طراحی چنین مجموعه ای فرد نابینا با حضور در آن احساس مالکیت و امنیت خاطر خواهد داشت و می داند که این فضا متعلق به اوست و با در نظر گرفتن شرایط خاص او طراحی شده است واز نظر احساسی و روانشناسی تأثیر بسزایی در او خواهد داشت.

 

 

تاریخچه تاسیس مرکز توان بخشی نابینایان
مرکز توان بخشی مکانی است برای تشخیص، تطبیق، بازسازی، تحرک و جهت یابی که افراد نابینا با مراجعه به آنها بر برخی از مسائل مربوط به نابینایی فائق آمده و افکار و عقایدشان را راجع به دنیای نابینایی بهتر نظم می دهند. بسط و توسعه مهارتهای ویژه، تقویت روحیه نابینایان و طرز برخورد با افراد از برنامه های مرکز توان بخشی است. کارگاه توان بخشی مکانی است که تسهیلات آموزشی در اختیار نابینایان گذاشته و با دادن آموزشهای مختلف آنها را جهت استخدام در بازار آزاد کار آماده می کند. بنابراین معلولین و نابینایان به کمک تدابیر و آموزش های توان بخشی نه تنها از برکت زندگی مفید بهره مند می شوند، بلکه می توانند افرادی مفید برای خود و جامعه باشند و به عنوان یک تولید کننده، نقش ایفا کنند.

جهت بررسی کامل فایل و دریافت روی همین لیک کلیک کنین

مبانی نظری بازدید : 83 جمعه 23 اسفند 1398 نظرات (0)

مطالعات معماری هتل تفریحی توریستی ۱۱۸ صفحه – رساله هتل تفریحی توریستی

فصل او ل :
« شناخت و مبانی نظری »

از گذشته‌های دور ایرانیان در سواحل خلیج فارس و دریای عمان ساختمان‌های بلند می‌ساختند و بر فراز آنها آتش می‌افروختند. نقاط کم عمق آب را مشخص می‌نمود و وظیفه خبررسانی را بر عهده داشته‌است.
واژه فانوس از زبان یونانی به فارسی آمده و یونانی آن فاروس است. هم‌اکنون در بسیاری از زبان‌های اروپایی فانوس را فارو می‌نامند. فانوس دریایی ساختمان بلندی است که چراغی در بالای آن نصب شده است. چراغ را سیستم پیچیده‌ای از عدسی‌ها احاطه کرده است و نور آن به صورت باریکه‌ای درخشان متمرکز می‌شود.موتورهای الکتریکی این عدسی‌ها را بی وقفه می‌چرخانند و باریکه‌ی نور به سرعت از مقابل عدسی‌ها می‌گذرد و به نظر می‌رسد که چراغ چشمک می‌زند. هر فانوس دریایی کد مشخصی به صورت باریکه‌های چشمک زن دارد.در مه، بعضی از آن ها کدی شبیه صدای بم شیپور دارند.بیشتر فانوس‌های دریایی با نوارهای درخشانی از رنگ‌های متباین رنگ آمیزی شده‌اند.ملوانان کشتی‌های عبوری می‌توانند فانوس دریایی را در روز یا شب تشخیص بدهند و بلافاصله بفهمند که در کجا هستند.
فانوس دریایی می‌تواند جزیره‌ها، صخره‌ها و آبسنگ‌ها را، که برای کشتی رانی خطرناک‌اند، مشخص کند. با گسترش سامانه‌های نوین و پیشرفته ناوبری، امروزه (سال ۲۰۰۶م) تعداد فانوس‌ها در جهان به کمتر از ۱۵۰۰ عدد کاهش یافته‌است.

 

 

 

 

۱-۱ تحلیل گردشگری :
افزایش روز افزون جمعیت انسانی و بالطبع توسعه و گسترش شهرها ، بخشها و روستاها از یک سو و ازدیاد کارخانجات و مراکز صنعتی ، به کارگیری انبوه اتومبیل ها و لوازم حرارتی و متعدد منازل از سوی دیگر ، موجب گردید که از یک طرف هوا و محیط زیست به شدت آلوده شده ، از طرفی منابع اصلی کنترل کننده آلودگی های زیست محیطی یعنی رستنی ها ، به ویژه فضاهای سبز درختی پیرامون شهرها و بخشها و مراکز صنعتی نابود گردد. لذا بشر امروزی به علت فرسودگی روحی و جسمی ناشی از کارو فعالیت در این فضاها و تماس مستمر با ابزار و آلات ماشین نیاز مبرم به گذارندن اوقات فراغت درطبیعت و گردشگاههای آلوده نشده یا کم آلوده و استفاده از آب و هوای سالم در نقاط و محیط های طبیعی خصوصا مناطق سرسبز طبیعی یا مصنوعی به نام پارکها و تفریحگهای ساحلی یا کوهستانی داردو تا بدین وسیله روح و جسم کوفته و فرسوده از کار و فعالیت و استنشاق در فضاهای آلوده و پرسرو صداهای شهری و مراکز صنعتی ، خود را دمی آسوده ، گرد و غبار از تن بیرون کنند و زنگار از روح بزدایند.

برای توضیحات بیشتر و مشاهده فهرست مطالب و خرید رساله به ادامه مطلب مراجعه نمائید…


از آنجائیکه استان مازندارن دارای پارکهای جنگلی ساحلی در کناره های دریای خزر همچون پارک نور و سیسنگان میباشد موجب گردید که قطعه زمینی از اراضی ساحلی توریستی چالوس واقع در حد فاصل چالوس به نمک آبرود به مساحت تقریبی۳۸۴۰ متر مربع انتخاب شده تا مجموعه تفریحی – توریستی مناسبی (هتل فانوس) در آن طراحی و اجرا گردد.
۱-۱-۱ مفهوم تفرج :
تفرج به مفهوم ارزشیابی اوقات فراغت به منظور بازسازی و خودیابی روانی و فیزیکی مجدد شخص است . در خلال اوقات فراغت ،انسانها برای رهایی از تأثیرات امور خسته کننده و یکنواخت روزانه و به منظور دستیابی به استراحت و سپری کردن اوقات خوش ،فعالیتهای مختلفی را از خود انجام می دهند . به بیان دیگر ،اوقات فراغت شامل زمانهایی است که شخص در انجام و ارزشیابی آن نسبت به نیازهای شخصی خویش وابستگی به موقعیت ، شرایط و ساختار اجتماعی خود، برای ادامه زندگی تلاش و برای ارتقاء سطح زندگی حرکت می کند .

جهت بررسی کامل فایل و دریافت روی همین لیک کلیک کنین

مبانی نظری بازدید : 88 جمعه 23 اسفند 1398 نظرات (0)

رساله معماری بانک ۱۵۰ صفحه همراه با نقشه – مطالعات معماری بانک ۱۵۰ صفحه – مطالعات بانک

تعاریف و تاریخچه بانکداری در ایران
۱-۱ تعریف واژه بانک
در لغت نامه دهخدا واژه بانک را (از ریشه لغت فرانسوی Banque و ایتالیایی Banca به معنی میزی که روی آن چیزهایی فروشند) سازمان و دستگاهی که محل ذخیره پول مردم است و بدان داد و ستد کنند یا داد و ستد آنجا انجام گیرد، معنی نموده، در تعریف دیگری که در کتاب بانک و بانکداری در ایران منیژه ربیعی رودسری آمده چنین بیان می‌دارد:
«بانک مشتق از بانکا Banco است که واژه‌ای لاتینی و به معنای پیشخوان و نیمکتی است که صرافان ایتالیایی قرون وسطی در پشت آن به معامله و مبادله پول می‌پرداختند. برخی نیز معتقدند که بانک از واژه آلمانی Banca آن به معنای شرکت اخذ شده است. امروزه بانک به معنای مکانی برای عملیات پولی و اعتباری است که در آن به نقل و انتقال وجوه، صدور برات ، نگاهداری سرمایه اشخاص و موسسه‌ها می‌پردازند، و این سرمایه‌ها با اعطای وام و اعتبار در امور اقتصادی، به جریان می‌افتد.» (ربیعی رودسری، ۱۳۸۰، ۱۳)

 

 

 

 

۲-۱ تاریخچه بانکداری در ایران
قبل از ایجاد بانک با تشکیلات منسجم و سرمایه ملی د رایران این قبیل امور توسط تجارت خانه‌ها و موسسات داخلی معتبر و صرافی‌های عمده انجام می‌گرفت. این گونه بنگاه‌ها به اموری از قبیل نقل و انتقال پول، تنزیل بروات تجارتی و صدور بیجک (قبول ودیعه) و امثال آن اشتغال داشتند. لیکن پس از گسترش فعالیت بانک‌های خارجی که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌گردد، این بنگاه‌ها به تدریج از صحنه رقابت خارج گردیده و فعالیت آن‌ها متوقف گردید.

جهت بررسی کامل فایل و دریافت روی همین لیک کلیک کنین

مبانی نظری بازدید : 65 جمعه 23 اسفند 1398 نظرات (0)

رساله معماری مرکز تجاری با هدف ارتقای تعاملات اجتماعی ۳۶۷ صفحه

رساله کارشناسی ارشد معماری

رساله معماری طراحی مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعی (اجتماع تجاری ایرانیان ) ۳۶۷ صفحه

مراکز خرید یا مرکز تجاری به بنا یا مجموعه ای از ابنیه اطلاق می گردد که مشتمل بر واحدهای متعدد خرده فروشی همراه با گذرگاه ها و راهروهایی می باشد که علاوه بر مرتبط ساختن واحدها و فضاهای تجاری، حرکت و همچنین بازدید مشتریان را در محیط تسهیل می بخشد.

چکیده

حضور مردم در فضاهای شهری و ایجاد فرصت های ملاقات بین آنها، یکی از مهمترین عوامل سازنده کیفیت فضاهای شهری است که بر پایه نیازهای اجتماعی انسان قرار دارد. در این میان فضاهای شهری سنتی از جمله بازارها به عنوان مکان های حضور و ملاقات، همواره از بیشترین ظرفیت در پاسخگویی به این نیاز اجتماعی انسان در جوامع شهری برخوردار بوده اند. در طی زمان، با ورود عناصر جدید به شهرها، نقش و ساختار بازار به عنوان عنصری ارزشمند در شهر دچار تغییر و تحول گردید. با کمرنگ شدن نقش فضایی بازارها در ساختار شهر، نقش اجتماعی آنها نیز به عنوان بستر حضور انسان و تعاملات اجتماعی ناچیز شد و تنها نقش اقتصادی به عنوان مهمترین کارکرد بازارها در آمد. لذا هنگامی که بازار را متناسب با ساختار شهر امروز و نیاز جامعه شهری پایه ریزی وطراحی کنیم، آنرا بستری برای بروز تعاملات اجتماعی علاوه بر نقش اقتصادی‌اش به شمار می‌آوریم.

 

 

رساله معماری مرکز تجاری با هدف ارتقای تعاملات اجتماعی,رساله مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعی,پروپوزال معماری مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعی,برنامه فیزیکی مرکز تجاری,نمونه موردی مرکز تجاری,ظوابط و ریزفضاهای طراحی مرکز تجاری,پروپوزال مرکز تجاری برای ارشد,مطالعات معماری مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعی,رساله کارشناسی ارشد معماری با موضوع مرکز تجاری با رویکرد ارتقای تعاملات اجتماعی

بنابرین هدف از این رساله دستیابی به معیارهای موثر در حضور انسان در بازار و شکل گیری تعاملات اجتماعی است. شناخت اصول شکل‌دهنده به ساختار شهر و معماری بازارآن، با مطالعات کتابخانه ای و بررسی نقشه‌ها، حضور در بازار ومشاهدات میدانی و در نهایت تحلیل مطالعات در سیستم سوآت، ما را در شناخت معیارهای مکان یابی و طراحی بازار امروزی یاری می‌‌رساند. مکان یابی صحیح بازار در شهر امروز، از یک طرف به رونق بازارها و از طرف دیگر به خوانایی شهر کمک خواهد کرد. علاوه بر این اقبال گردشگران داخلی و خارجی فرصتی را ایجاد می کند تا در قالب طراحی بازار ، علاوه بر کارکرد اقتصادی آن، زمینه ی خلق یک فضای اجتماعی با میزان بالای تعاملات در سطح ملی و بین المللی فراهم شود.
در بخش اول به مطالعات پایه و در فصل دوم به مبانی نظری فصل سوم نمونه های تطبیقی فصل چهارم استانداردها و ضوابط و در فصل پنجم به برنامه فیزیکی و در فصل ششم به اقلیم و فصل هفتم به شکل گیری طرح از ایده تا کانسبت خواهم پرداخت.

جهت بررسی کامل فایل و دریافت روی همین لیک کلیک کنین

تعداد صفحات : 14

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 138
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 30
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 31
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 113
  • بازدید ماه : 93
  • بازدید سال : 5,877
  • بازدید کلی : 15,732